viernes, 30 de noviembre de 2012

Passion for things that float

(English version follows below)

Markermeer

Me gusta el mar. Y los barcos. Es una debilidad como otra cualquiera.

Me gusta navegarlos, claro. Pero también me gusta lijarlos, pintarlos, fregarlos, amarrarlos, arborarlos, laminarlos, desmoldearlos. Cocinar en ellos, dormirme en ellos, despertarme en ellos, en un fondeadero tranquilo, o en mitad de una noche oscura de guardia. Acercarme al borde del muelle a recoger la amarra que me lanza un recién llegado, en el muelle de mi pueblo o en el de cualquier lugar en que me encuentre. También me gusta mirar para ellos, simplemente, verlos flotar, cada uno con su personalidad. Me hacen sentir bien, me apaciguan la sensación de que el mundo está desquiciado.

Como cualquier otra debilidad, por veces se hace irresistible, absorbente, obsesiva,  y da lugar a excesos. Así es como, después de una surtida lista de excesos náuticos (que volvería a cometer mil veces), decidí -¿por qué no?- gastarme unos pequeños ahorros en comprarme un barquito en algún lugar de Europa, y traérmelo a España en sucesivas etapas con las que
descubrir otros mares, otras costas, otros puertos. Y aprender cómo se navega y cómo es la relación con el mar en esos otros lugares.

Lo cual me llevó primero al Reino Unido a la caza de un Contessa 26. Y luego, en el intento definitivo, a Suecia, tras un Allegro, un Marieholm IF, o un Amigo 27.

El resultado han sido tres años inolvidables, en el mar -navegando- y en tierra -preparando travesías-, entre Smögen (Noroeste de Suecia) y la ría de Vigo (Noroeste de España). Esto pretende ser un cuaderno sobre esa preparación y esas travesías, compuesto por imágenes y notas, la mayoría literales del diario de abordo, aunque también algunas anotaciones retrospectivas. En fin, un rastro de esas 2.000 millas (entre intentos fallidos y no fallidos) por muy distintas aguas de la Europa que mira al Atlántico, en un barco de 8 metros, de un tipo corriente, con un trabajo normal, navegante del montón. Siendo lo único extraordinario con lo que he contado, el barco, que resultó ser un fuera de serie, y que se llama Wendy. Y desde luego la tripulación: las personas que me acompañaron (y me aguantaron) en el propósito, que por orden de aparición han sido Henrik, Amália, Concha, Pablo, Lorena, José, Teresa, Julia, Antonio, Óscar, Christian, Elena, Friki, Maxi, Virginia.


*              *              *

<<"Believe me, my young friend, there is nothing -absolutely NOTHING-  half so much worth doing as simply messing about in boats", said the Water Rat solemnly to the Mole, as he leant forward for his stroke...>> (K. Grahame, "The wind in the willows")

"To my grandfather, an architect who knew how to blend beauty with engineering. To my parents, for their enthusiastic support of my chosen vocation. To my own family, for sharing my passion for things that float" (Steve Killing, "Yacht design explained")

*              *              *

I love the sea. And I love boats. It is a weakness I suffered from, like any other.

I like sailing them, of course. But I also like sanding them, painting them, scrubbing them, tying them ashore, fitting a rig on them, laminating them, demoulding them. Cooking aboard them, getting asleep aboard them, waking up aboard them, in a peaceful anchorage, or in the middle of a dark night watch. Getting close to the shore to grasp a line thrown from a boat just arrived, in my village harbour, or in any other harbour where I may be. I also like simply looking at them, watch them floating, each one showing her personality. They make me feel good, they calm me down from that feeling that the world is crazy.

Like any other weakness, once in a while it becomes irresistible, absorbing, obsessive, and leads me to exaggeration. That is how, after a long list of nautical excesses (on which I would reoffend a thousand times), I decided to spend some short savings in buying a small boat somewhere in Europe, and bring her down to Spain in consecutive legs; so thanks to this wandering I would have the chance to discover other seas, other coastlines, other harbours; together with the chance to learn how people do sail in those other places, and how they behave regarding the sea.

All that took me first to the UK, for a Contessa 26 hunting. And later, in the final try, to Sweden, in the chase for an Allegro, a Marieholm IF, or an Amigo 27.

The result has been three unforgettable years, in the sea –sailing-, and in dry land –preparing passages-, between Smögen (NW Sweden) and Vigo estuary (NW of Spain). This website tends to be a notebook on that preparation and those passages, made of images and notes, most of them quoted from the logbook, but also some retrospective comments. In short, a track of those 2.000 miles (counting failed and unfailed tries) through very dissimilar waters of the facing-the-Atlantic Europe, on a 8 metres sailing boat, by a common guy, with a common job, modest and unexceptional sailor. Being the boat the only extraordinary element which I could count on, who proved to be a real out-of-range, and whose name is Wendy. Together with the crew: the people who share my purpose (and bear me in my purpose), who are, in order of appearance, Henrik, Amália, Concha, Pablo, Lorena, José, Teresa, Julia, Antonio, Óscar, Christian, Elena, Friki, Maxi, Virginia.



Acantilados en Sussex

Groningen

Fisketangen
Kiel Canal

Store Baelt bridge (Foto: Óscar Bernedo)
Beken of Cowes


Islote de Brandskär



2 comentarios:

  1. “Eles não sabem que o sonho/ é uma constante da vida/ tão concreta e definida/ como outra coisa qualquer,/ (...)/ BARCO DE PROA FESTIVA/ (...)/ eles não sabem, nem sonham, que o sonho comanda a vida./ Que sempre que um homem sonha/ o mundo pula e avança/ como bola colorida/ entre as mãos de uma criança.” (António Gedeão)

    Thank You for sharing your passion for things that float with me :)

    ResponderEliminar
  2. No tengo palabras ante la pasión por el mar (y por la literatura, y por la vida, qué carallo) que transmiten estas estampas marítimas.

    Un abrazo

    ResponderEliminar